جوان آنلاین: حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم رئیس شورای فقهی بانک مرکزی امروز در نشست خبری گفت: این شورا د. طول ۶ سال تشکیل خود ۱۷ مصوبه در زمینه معرفی ابزار‌های تامین اعتبار برای مشتریان داشته است.

به گزارش فارس، وی افزود: شیوه امسال مطالبات، طراحی اوراق گام یا گواهی اعتباری مولد، اوراق ودیعه بانک مرکزی و سایر ابزار‌ها توسط شورای فقهی طراحی شده است.

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی این را هم بیان داشت که طراحی اوراق گام باعث شد بانک مرکزی بتواند تورم را مهار کند و به نقدینگی را ۲۵ درصد برساند.

به گفته مصباحی مقدم، بانک‌ها با اوراق گام اگر مطالبات مدت دار یا چک کلان داشته باشند. می‌توانند با تبدیل مطالبات به اوراق گام تامین نقدینگی کنند و چک‌های بزرگ را خرد کنند.

وی همچنین با بیان اینکه عملیات بازار باز یا ریپو در دنیا مبتنی بر بهره است، گفت: شرای فقهی با طراحی روشی مبتنی بر توافق و بدون نرخ بهره، زمینه اجرای عملیات بازار باز را برای تامین مالی فراهم کند.

به گفته مصباحی مقدم، در حال حاضر ۲۹ ناظر شرعی در بانک‌ها حضور دارند که توسط مدیر عامل بانک معرفی می‌شوند و ما با تائید صلاحیت مجوز نظارت شرعی را می‌دهیم. خود اعضای شورای فقهی بانک مرکزی هم کارمند آن نهاد نیستند و فقط حق الجلسه دریافت می‌کنند.

source

توسط wisna.ir