بتن اکسپوز نوعی بتن آماده یا به گفته‌ای پیش ساخته است که انواع بتن اکسپوز کاربردهای مختلفی دارد. استحکام بالا، سطح صاف و صیقلی، و نصب آسان جزو بارزترین ویژگی بتن اکسپوز به‌شمار می‌رود. این نوع بتن‌ها به دلیل داشتن تنوع بالا برای هر سازه‌ای قابل اجرا است، چه برای نمای بیرونی ساختمان، چه به عنوان دکوراسیون و دیوارپوش داخلی. چرا که ظاهری زیبا و ساده آن جلوه‌ای مدرن و مینیمال به فضا می‌دهد. اما بهتر است بیشتر درمورد انواع مختلف بتن اکسپوز بدانیم تا بتوانیم انتخاب درستی در خرید بتن اکسپوز مناسب برای فضای مدنظر داشته باشیم. در همین راستا کارخانه تولید محصولات بتنی آشیان نو اطلاعات بیشتری در این زمینه در اختیار ما قرار می‌دهد.

بتن اکسپوز چیست؟

حتما تاکنون اسم بتن را شنیده‌اید. از گذشتگان دور همیشه از بتن در صنعت ساختمانی به‌منظور مستحکم کردن سازه استفاده می‌شد. امروزه نه تنها برای استحکام ساختمان، بلکه برای زیباسازی ساختمان هم از بتن استفاده می‌کنند. اما نه به شکل قدیم. بلکه به شکل بتن اکسپوز. بتن معمولی از ترکیب ماسه ریز، سیمان و آب به‌دست می‌آید که همین ترکیب، ترکیب پایه بتن اکسپوز هم هست. اما با اضافه کردن یکسری مواد دیگر به بتن معمولی، بتن اکسپوز به‌دست می‌آید. به عنوان مثال، برای استحکام بیشتر ماده در برابر دما و رطوبت به ترکیب فوق الیاف پلی پروپلین و میکروسیلیس استفاده می‌کنند تا بتن متراکم‌تر شود. این نوع بتن اکسپوز جزو بتن اکسپوز ضدآب شناخته شده است که غالبا برای نمای خارجی ساختمان‌ها به‌کار می‌رود. مواد دیگری که به مواد اولیه بتن اضافه می‌شود ترکیب ژل میکروسیلیس و الیاف است. این ترکیب باعث استحکام بیشتر دربرابر فشار و سایش می‌شود. بتن اکسپوز به‌دست آمده از این ترکیب را بیشتر برای کف ساختمان به‌خصوص کف پارکینگ‌ها استفاده می‌کنند. ناگفته نماند در کنار این نمونه از بتن اکسپوزها، انواع دیگری هم وجود دارد که در این مقاله به‌طور کامل شرح داده می‌شود.

۴ مدل کاربردی بتن اکسپوز

همان‌طور که سنگ نمای ساختمان متفاوت از سنگ دیوارپوش است، بتن اکسپوز هم برای هر بخشی از ساختمان هم متفاوت است. بنابراین هر مدل بتن اکسپوز در کنار تنوع بالا کاربردهای متفاوتی هم می‌توانند داشته باشند. در این بخش از مقاله شرکت آشیان نو قصد دارد 4 مدل از بتن اکسپوز را به همراه کاربرد آن‌ها معرفی کند تا شما بتوانید در خرید بتن اکسپوز دقت بیشتر و انتخاب راحت‌تری داشته باشید.

۱. بتن اکسپوز رنگی

رنگ بتن همیشه طوسی یا به نوعی فیلی است و تنها ممکن است که در تناژ مختلفی از رنگ طوسی باشد. اما در بتن اکسپوزها امکان رنگی کردن بتن‌ها وجود دارد. برای رنگی کردن خرید بتن اکسپوز نیازی نیست ترکیب شیمیایی خاصی صورت بگیرد. تنها کافی است رنگدانه مورد نظر، به مایع بتنی افزوده شود تا در نهایت رنگ دلخواه شما به‌دست آید. تنوع در رنگ بتن اکسپوز انتخاب را برای مشتری‌ها راحت‌تر کرده تا بتوانند با درنظر گرفتن سلیقه و دکوراسیون منزل یا محل کارشان بتن اکسپوز با رنگ مورد نیازشان را به‌کار ببرند.

بتن اکسپوز رنگی

۲. بتن اکسپوز طرح ‌دار

بتن اکسپوز طرح ‌دار، مدلی دیگر از بتن اکسپوز به‌شمار می‌رود که به جز زیبایی خود بتن اکسپوز می‌تواند فضایی پویاتری را به شما اهدا کند. باید در نظر داشته باشید که از این نوع بتن اکسپوز بیشتر در دکوراسیون داخلی و بیشتر برای دیوارها استفاده می‌شوند. از محبوب‌ترین طرح‌های بتن اکسپوز، طرح سه بعدی است. طرح‌هایی مثل مکعب، لوزی یا مثلثی جزو طرح‌های هندسی سه بعدی به‌شمار می‌روند. از دیگر طرح‌ها می‌توان به طرح چوب اشاره کرد. اگر علاقه به محیطی کلاسیک یا حتی مدرن دارید که می‌خواهید تلفیقی از چوب با سایر عناصر ساختمانی به‌کار ببرید بتن اکسپوز طرح چوب بهترین انتخاب است. اما اگر فضایی لاکچری می‌خواهید ایجاد کنید پیشنهاد شرکت آشیان نو استفاده از بتن اکسپوز طرح چرم است. قبل از خرید بتن اکسپوز طرح‌دار بهتر است از کارشناسان شرکت آشیان نو مشورت بگیرید تا با نیاز و سلیقه شما بهترین طرح را به شما معرفی کنند.

۳. بتن اکسپوز پانچ ‌دار

یکی از رایج‌ترین بتن اکسپوز موجود در بازار که حتی نمونه‌هایی از آن را ممکن است در فروشگاه‌ها و سایر مجموعه‌ها دیده باشید بتن اکسپوز پانچ ‌دار است. این مدل در دو نمونه 2 بولت و 4 بولت (bullet) ساخته می‌شوند. در اکثر سفارش‌ها به همان رنگ طوسی یا همان رنگ طبیعی بتن به دو صورت براق و مات عرضه می‌شود که ظاهری شکیل و مدرنی را برای فضا ایجاد می‌کند. شما می‌توانید از این مدل بتن اکسپوز هم برای نمای داخلی و هم نمای خارجی استفاده کنید. چرا که ابعاد آن قابل سفارش و تغییر است و همچنین دربرابر تغییرات دمایی مقاوم‌تر است. بتن اکسپوز پانچ ‌دار را می‌توانید به دو صورت تایل یا قالب آماده استفاده کنید یا به صورت مایع و ملات.

۴. بتن اکسپوز درجا

بتن اکسپوز درجا درعین حال جذاب است، بلکه کاربردی‌تر هم می‌تواند باشد. همان‌طور که اسم این مدل نمایان‌گر ماهیت آن است، قابل اجرا و حتی ساخت در محل است. در برخی از مکان‌ها به دلیل فضای خاص مثل اشکال پیچیده یا قناصی زیاد استفاده از بتن اکسپوز آماده، کار را سخت می‌کند چرا که مجبور به برش می‌شوید. حتی اگر ابعاد تایل‌ها قابل سفارش باشد ممکن است برای فضاهایی که اشکال پیچیده و طراحی پیچیده‌ای دارد قابل اجرا نباشد. همچنین در برخی از پروژه‌ها امکان جابه‌جایی تایل یا بتن اکسپوز آماده امکان پذیر نیست. باز هم جای نگرانی نیست. بتن اکسپوز درجا مدلی است که نیاز شما را برطرف می‌کند. جالب است بدانید به دو روش می‌توانید از بتن اکسپوز درجا استفاده کنید. در روش اول بتن ریزی و قالب‌گیری در محل اجرا پروژه انجام می‌شود. بتن مایع در قالب ریخته می‌شود و بعد از خشک شدن قابل استفاده است. اما در روش دوم بتن مایع را روی سطح موردنظر پاشش می‌شود. در این روش امکان نصب تایل وجود نداشته چرا که سطح ناهموار بوده است.

مزایا و معایب بتن اکسپوز

تاکنون هرچیزی که از بتن اکسپوز گفته شد از مزایای آن بود. اما بهتر است صادق باشیم و جوانب منفی آن را هم درنظر بگیریم. در این بخش، به مرور مختصری از مزایا بتن اکسپوز و درنهایت به بررسی معایب آن می‌پردازیم.

  •  مقاوم در برابر ضربه و فشار
  • مقاوم به دما، خوردگی و سایش
  • متنوع در طراحی و مدل
  • سازگار با محیط زیست
  • مقاوم به آتش
  • قابل استفاده به صورت گسترده، چه برای منازل، چه مجتمع های بزرگ و حتی سالن‌های ورزشی

معایب بتن اکسپوز قطعا کمتر از مزایای آن است که در ادامه سعی به بررسی معایب آن داریم تا بتوانید انتخاب درستی در خرید بتن اکسپوز داشته باشید. یکی از معایب بتن اکسپوز محدودیت در طرح است. با وجود اینکه که شما می‌توانید بتن اکسپوز را در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف تهیه کنید، اگر بخواهید آن را با سایر دیوارپوش یا کفپوش‌ها مقایسه کنید متوجه می‌شوید که تنوع کمتری نسب به بقیه دارد. از دیگر معایب بتن اکسپوز می‌توان به روش حمل و هزینه آن اشاره کرد. همچنین، در سایز و اندازه‌های بزرگ بتن اکسپوز نیاز به دقت بالا در نصب دارد.

بتن اکسپوز با مقاومت بالا در برابر آتش

سخن نهایی

بتن اکسپوز به‌عنوان مدرن‌ترین پوشش برای کف، سقف، دیوار و نمای ساختمان وارد بازار شده است. ترکیب اصلی آن بتن بوده که با افزودن سایر مواد شیمیایی مقاومت آن افزایش پیدا می‌کند. شما می‌توانید انواع بتن اکسپوز را از کارخانه تولید محصولات بتنی آشیان نو تهیه کنید.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و فوت و فن هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد

source

توسط wisna.ir