همه ما می‌دانیم که داشتن پاسپورت شرط اصلی یک سفر بین‌المللی است و بسیاری از ما می‌دانیم که برای بسیاری از مقاصد به حداقل شش ماه اعتبار در آن پاسپورت نیاز دارید. با این حال، آیا می‌دانستید که پاسپورت شما باید در وضعیت خوبی قرار داشته باشد؟ در واقع، آسیب می‌تواند پاسپورت شما را باطل کند و به تعطیلات شما زودتر از انتظار پایان بدهد. پس برای جلوگیری از هر گونه مشکلی در سفر بین‌المللی بعدی خود، در ادامه همراه با ما باشید تا همه چیز را درباره گذرنامه آسیب دیده بدانید.

انواع آسیب پاسپورت

دو نوع اصلی از آسیب پاسپورت وجود دارد که یکی ساییدگی و پارگی معمولی و دیگری آسیب واقعی است اما مرز بین این دو گاهی اوقات چندان مشخص نیست و قضاوت نهایی به فردی مربوط می‌شود که گذرنامه شما را بررسی می‌کند، خواه کارمند هواپیمایی باشد یا افسر مهاجرت. ساییدگی و پارگی در بیشتر مواقع اشکالی ندارد. با این حال، هر گونه آسیبی که به پاسپورت وارد شود، این احتمال را ایجاد می‌کند که یک شرکت هواپیمایی یا یک کشور جلوی ورود شما را بگیرد.

ساییدگی و پارگی معمولی: وزارت امور خارجه آمریکا بیان می‌کند که ساییدگی و پارگی همچون تا شدن صفحه یا خمیدگی کوچک آسیب به پاسپورت محسوب نمی‌شود. البته باید توجه داشت که افسران مهاجرت در کشورهای دیگر ممکن است تعریف متفاوتی از ساییدگی و پارگی معمولی داشته باشند یا سخت‌گیرانه‌تر رفتار کنند.

آسیب: لکه‌های ناشی از مایعات، پارگی قابل توجه، نشانه‌های غیررسمی در صفحه داده‌ها، صفحات ویزای از بین رفته یا سوراخ شدن پاسپورت به‌عنوان یک آسیب واقعی و برجسته تلقی می‌شوند. به طور کلی، صفحه اصلی گذرنامه که عکس شما در آن قرار دارد، بسیار مهم است ولی در کل، آسیب به هر جای پاسپورت می‌تواند برای شما مشکل آفرین باشد.

پاسپورت آسیب دیده

سفر با پاسپورت آسیب دیده

اگر شما با گذرنامه آسیب دیده سفر می‌کنید، سرنوشت شما در دست مسئولی است که گذرنامه شما را مورد بررسی قرار می‌دهد. از نظر فنی، شما می‌توانید با گذرنامه‌ای سفر کنید که آسیب جزئی دارد اما این کار نیز ممکن است خطرناک و مشکل‌آفرین باشد. خطوط هوایی و مقامات مهاجرت در صورتی که آن آسیب را قابل توجه بدانند، ممکن است از سوار شدن یا ورود به هواپیما خودداری کنند. همیشه بهتر است که سعی کنید قبل از سفر، گذرنامه آسیب دیده خودتان را عوض کنید.

اگر پاسپورت آسیب دید، چه باید کرد؟

اگر پاسپورت شما قبل از سفر آسیب دیده باشد، بهتر است که در اسرع وقت آن را تعویض کنید. در حالی که امروزه بسیاری از پاسپورت‌ها را می‌توان به صورت آنلاین تمدید کرد اما پاسپورت‌های آسیب دیده برای این سرویس و تمدید آنلاین واجد شرایط نیستند. در واقع، اگر پاسپورت شما آسیب دیده باشد، باید برای یک پاسپورت کاملاً جدید درخواست بدهید.

شما باید درخواست خود مبنی بر تعویض پاسپورت آسیب دیده را بدهید و دلیل آسیب را نیز توضیح بدهید. توجه داشته باشید، در مواقعی که پاسپورت معتبر شما به دلیل یک فاجعه بزرگ آسیب دیده یا گم شده باشد، ممکن است مسئولین از هزینه‌های مربوط به تعویض آن صرف نظر کنند.

توجه داشته باشید که اگر در هنگام بروز آسیب برای پاسپورت در خارج از کشور باشید، شرایط و وضعیت شما کاملاً متفاوت است. شما باید پس از اینکه پاسپورت شما آسیب دید، به نزدیک‌ترین سفارت یا کنسولگری مراجعه کنید تا برای گذرنامه اضطراری درخواست بدهید. این به شما امکان می‌دهد تا به خانه و وطن خود بازگردید اما ممکن است اجازه دسترسی به کشورهای دیگر را با این پاسپورت اضطراری نداشته باشید.

چطور از آسیب به گذرنامه جلوگیری کنیم؟

پاسپورت خودتان را چه در خانه و چه در حین سفر به خوبی نگهداری کنید و در جای مطمئن قرار بدهید. خوشبختانه امروزه وسایل محافظت زیادی برای حفاظت از گذرنامه وجود دارند که شما می‌توانید آن‌ها را از وب سایت‌ها سفارش بدهید. علاوه بر آن، همیشه بهترین کار این است که پاسپورت خودتان را در مکانی نگهداری کنید که آب به آن نرسد و دچار ساییدگی، پارگی یا خمیدگی نشود.

منبع travelandleisure

source

توسط wisna.ir