جوان آنلاین: رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران معتقد است با توجه به اینکه بیشترین میزان ساخت‌وساز کشور، امروز بر عهده بخش خصوصی است دولت می‌تواند با عرضه زمین آماده شده به بخش خصوصی، این بخش را حمایت کند. در نتیجه این حمایت، سرمایه‌های بیشتری وارد ساخت‌وساز کشور می‌شود و نهایتاً با افزایش عرضه مسکن به بازار ثبات قیمتی ایجاد خواهد شد. 

کمبود عرضه مسکن تعادل بازار را برهم زده و قیمت مسکن را افزایش داده است. این‌ها را ایرج رهبر رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران در گفتگو با «جوان» مطرح و تاکید کرد: عرضه زمین از سوی دولت می‌تواند قیمت مسکن را کاهش دهد. او به دولت چهاردهم پیشنهاد داد از تجربه پروژه‌های ساخت در «مسکن مهر» و «نهضت ملی مسکن» استفاده کند و به دنبال تسهیل‌گری به جای تصدی‌گری در حوزه مسکن باشد. به گفته رهبر با توجه به آنکه بیشترین سهم قیمت تمام شده مسکن را زمین به خود اختصاص می‌دهد، دولت باید با عرضه آن به بخش خصوصی اعم از انبوه‌ساز‌ها و مردم عادی از پتانسیل بخش خصوصی برای افزایش عرضه مسکن به بازار استفاده کند. به عقیده او با ساخت مسکن بیشتر، تعادل به این بازار برخواهد گشت. 

تأمین منابع مالی مشکل دیروز و امروز مسکن

ایرج رهبر رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران درباره اقدامات لازمی که نیاز است دولت چهاردهم برای حوزه مسکن انجام دهد، گفت: در گام نخست لازم است طرح مسکن حمایتی «نهضت ملی مسکن» یا قانون جهش تولید مسکن مصوب مجلس از سوی کارشناس‌ها آسیب‌شناسی شود و پس از آن برای مشکلات شناسایی شده، کارشناس‌های این حوزه راهکار ارائه دهند. به عنوان مثال تأمین منابع مالی برای متقاضی یکی از مشکلاتی است که در طرح مسکن مهر نیز وجود داشت. برای حل این مشکل انبوه‌ساز‌ها استفاده از توان بخش خصوصی را به عنوان راه‌حل به وزرای راه و شهرسازی دولت سیزدهم ارائه کردند. از سوی دیگر، کمبود زمین یکی دیگر از مشکلاتی است که برای ساخت مسکن در کشور وجود دارد. لازم است زمین احصا شده برای ساخت آماده‌سازی شود. وزارت راه و شهرسازی نیز باید روی روند آماده‌سازی زمین نظارت لازم را داشته باشد.

او با تأکید بر اینکه امروز تسهیل‌گری مالی از سوی بانک‌ها مهم‌ترین مشکل متقاضیان است، بیان کرد: بانک‌ها به تعهد پرداخت تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومانی به متقاضیان عمل نکردند. در این مدت، تنها بانک مسکن کمی بیشتر از دیگر بانک‌ها به متقاضیان تسهیلات داد. ارائه تسهیلات به متقاضیان در نتیجه این کم کاری به صورت عملی متوقف شده است. باید چرایی این تعهدگریزی بررسی و راستی‌آزمایی شود که این وظیفه بر عهده شخص وزیر راه و شهرسازی است. پس از آنکه مشکلات و دلایل مسئولیت‌گریزی بانک‌ها زیر نظر وزیر آینده راه و شهرسازی بررسی شد، وزیر باید به دنبال حل مشکلات ریشه‌یابی شده باشد. بخش خصوصی نیز برای حل این مشکلات، قطعاً با وزارتخانه تعامل خواهد داشت. بیشترین میزان ساخت‌وساز کشور، امروز بر عهده بخش خصوصی است و لازم است دولت بخش خصوصی را بیشتر حمایت کند. در نتیجه حمایت و مدیریت دولت از این بخش سرمایه‌های بیشتری وارد ساخت‌وساز کشور می‌شود. به طور حتم با کمک بخش خصوصی می‌توان تسهیلاتی بیشتر و مطمئن‌تر از بانک‌ها را برای حوزه مسکن ایجاد کرد.

مردمی‌سازی روی دیگر ساخت بخش خصوصی است

رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران درباره مردمی‌سازی و استفاده از این روش ساخت گفت: امر مهم، تأمین هزینه‌های ساخت آن برای مردم است. تفاوتی نیز بین تأمین هزینه ساخت از سوی مردم یا بخش خصوصی وجود ندارد. مدت زمان ساخت و تکمیل پروژه تنها تفاوتی است که بخش خصوصی در مقایسه با ساخت مردمی دارد. در ساخت مردمی، پروژه ساخت مسکن مرحله به مرحله و با تأمین بخشی از منابع مالی پیش خواهد رفت که این امر در ساخت از سوی بخش خصوصی وجود ندارد.

رهبر با تأکید بر اینکه لازم است در ساخت مسکن دولتی برای مردم بررسی‌های بیشتری انجام شود، افزود: ۴۰ درصد از کل هزینه یک ساختمان به قیمت زمین آن اختصاص دارد. با توجه به این امر می‌توان گفت، ارزش مالی این بخش از دیگر بخش‌ها مانند هزینه مصالح بیشتر است. هر شهر و استان نیز با توجه به زمین‌های در اختیار خود محدودیت‌ها و مزیت‌هایی برای ساخت مسکن دارد. با این حساب بهتر است برای شهر‌های مختلف طرح‌های مختلف ساخت ارائه شود. به عنوان مثال برخی از استان‌ها مانند یزد یا قم زمین بسیار دارند. پس توان ساخت ساختمان‌های تک طبقه در این استان‌ها بیشتر است. برخی دیگر از استان‌ها نیز که زمین محدودی دارند می‌توانند با احصای درست بر این مشکل فائق آیند.

تلاش دولت برای کاهش قیمت مسکن

وی درباره چرایی حذف برخی امکانات خانه‌های طرح نهضت ملی مسکن از قبیل آسانسور و پکیج در قرارداد دولت با انبوه‌ساز‌ها گفت: یکسری قرارداد‌های اولیه بین انبوه‌ساز‌ها و دولت منعقد شد که در آن‌ها نقاشی ساختمان لغو شده بود. پس از آن برخی دیگر از امکانات پکیج، کابینت و آسانسور نیز به دلیل کاهش قیمت تمام شده ساختمان‌ها از آن‌ها کاسته شد. دولت با این اقدام تلاش داشت تا مردم را با هزینه کمتری صاحب خانه کند.

رئیس انجمن انبوه‌سازان درباره تأثیر عرضه ۳۳۰ هزار هکتار زمینی بر کاهش قیمت مسکن که در سند برنامه هفتم آمده است، توضیح داد: عرضه زمین مهم است، اما باید توجه داشت که لازمه این اقدام آماده‌سازی زمین برای ساخت‌وساز است. دولت باید تجهیزات روبنایی و زیربنایی ساخت‌وساز زمین را انجام دهد. با اجرای آماده‌سازی زمین به طور حتم قیمت آن نیز کاهش خواهد داشت. چون دولت بخش مهمی از هزینه‌های مسکن را با عرضه آن تأمین کرده است.

source

توسط wisna.ir